مؤسسه‌ گارتنر، نرم‌افزار بانکداری متمرکز (کربنکینگ) را این‌گونه تعریف می‌کند: «یک سامانه‌ بک‌اند که تراکنش‌های روزمره‌ بانکی را پردازش می‌کند و به این ترتیب، داده‌های مربوط به اطلاعات حساب‌های بانکی مشتریان و دیگر رکوردهای اطلاعاتی مالی به‌روزرسانی می‌شود.»

یک سامانه‌‌ بانکداری متمرکز معمولا شامل زیربخش‌هایی چون سپرده‌گذاری، پرداخت‌ها، تسهیلات و اعتبارات، عملیات بانکداری تجاری و مانند آنهاست و از طریق مجموعه‌ای از میان‌افزارها به «دفترکل بانک» و ابزارهای گزارش‌گیری متصل می‌شود. بانک‌ها از طریق نرم‌افزار بانکداری متمرکز، این مجموعه خدمات را در کانال‌های مختلف دسترسی مانند خودپرداز، اینترنت‌بانک، همراه‌بانک‌ و شعب، به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

بسیاری از بانک‌ها نرم‌افزار بانکداری متمرکز را به‌ صورت سفارشی‌شده توسط خودشان تولید و پیاده‌سازی می‌کنند. دیگر بانک‌ها ممکن است از بسته‌های نرم‌افزاری بانکداری متمرکز موجود در بازار به دو شکل خرید نرم‌افزار استاندارد یا پیاده‌سازی سفارشی‌سازی نرم‌افزار بر اساس نیازهای خود استفاده کنند. بانک‌ها برای موفقیت در فرایند انتخاب رویکرد مناسب خود و همچنین موفقیت در پیاده‌سازی نرم‌افزار بانکداری متمرکز در بانک از شرکت‌های متخصص در حوزه‌ «یکپارچه‌سازی سامانه‌ها» مانند کوگنیزانت، کپجمینی، اکسنچر، آی‌بی‌ام، شرکت مشاوره‌ تاتا و دیگر شرکت‌های مشابه کمک می‌گیرند.

پیاده‌سازی یک سامانه‌ جدید بانکداری متمرکز در قالب جایگزینی یک راهکار قدیمی با یک راهکار جدید، یک سرمایه‌گذاری عظیم و بلندمدت برای بانک محسوب می‌شود. این، یک پروژه‌ تحول پیچیده است که معمولا چند سال طول می‌کشد و متأسفانه احتمال شکست بسیار بالایی هم دارد. یک تعریف سرانگشتی از شکست در پروژه‌های این‌چنینی عبارت است از:

بنابراین پرسش کلیدی برای هر یک از اعضای تیم‌های پیاده‌ساز نرم‌افزارهای بانکداری متمرکز این است که چگونه ریسک‌های شکست در این پروژه‌ها را در زودترین زمان ممکن شناسایی و چگونه از این ریسک‌ها در زمان اجرای پروژه اجتناب کنیم. در این مقاله یک راهنمای ساده برای شناسایی ریسک‌ها و چالش‌های پروژه‌های پیاده‌سازی نرم‌افزارهای بانکداری متمرکز و بهترین روش‌های مدیریت آنها بر اساس تجارب به‌دست‌آمده از بیش از ۲۰ پروژه در شش کشور اروپایی ارائه می‌شود.

مهم‌ترین حوزه‌های ریسک‌های پروژه‌های پیاده‌سازی نرم‌افزارهای بانکداری متمرکز و روش‌های مدیریت این ریسک‌ها عبارتند از:

۱- ریسک‌های مربوط به دامنه‌ پروژه: دامنه‌ پروژه‌ خود را صرفا به پیاده‌سازی هسته‌ نرم‌افزار بانکداری متمرکز، محدود کنید. هر گونه تغییر دیگری در زیرساخت‌های بانک، باید در قالب پروژه‌های جداگانه تعریف و اجرا شوند. پروژه‌ پیاده‌سازی و مهاجرت نرم‌افزار بانکداری متمرکز به‌ خودی خود، پروژه‌ بسیار پیچیده‌ای است. پرداختن به هر گونه فعالیتی فراتر از پیاده‌سازی خود نرم‌افزار بانکداری متمرکز، پیچیدگی پروژه را افزایش می‌دهد و در نتیجه احتمال شکست هم افزایش می‌یابد. منظور از فعالیت‌های فراتر از هسته‌ بانکداری متمرکز، مواردی مانند این‌هاست:

تجربه نشان داده که اگر دامنه‌ پروژه‌ خود را محدود نسازید، ریسک شکست پروژه بسیار افزایش خواهد یافت. محدودکردن پیچیدگی‌های پروژه و انجام فعالیت‌های مختلف به‌ صورت تدریجی و در قالب پروژه‌های مختلف که زمان‌بندی‌های تحویل متفاوتی دارند، به ‌شکل قابل توجهی نرخ موفقیت در حوزه‌ پروژه‌های فناوری بانک را افزایش خواهد داد.

۲- زمان‌بندی پروژه: برنامه‌ پروژه‌ خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه‌ موعدهای زمانی پروژه به‌درستی در کل برنامه‌ زمانی پروژه جای گرفته‌اند تا پروژه در زمان مقرر به‌ اتمام برسد. برای این‌ منظور محاسبه‌ زمان‌‌بندی را از آخر پروژه به اول پروژه انجام دهید و در این کار به نکات زیر توجه کنید:

در مجموع باید گفت اگر به ‌دنبال کاهش زمان‌ انجام فعالیت‌های بالا نسبت به تجربه‌ بهینه‌ توضیح داده‌شده در هر بخش باشید، خود را در معرض بالاترین سطح ریسک شکست قرار می‌دهید. بنابراین اگر به شما گفته شد که با بهره‌گیری از روش‌های توسعه و استقرار چابک نرم‌افزار می‌توان این زمان‌ها را کاهش داد، حتما با عینک بدبینی به پیشنهاد دریافت‌شده بنگرید!

۳ – حجم کار: لازم است اطمینان حاصل کنید که کلیه‌ فعالیت‌های اجرایی را در برنامه‌ پروژه در نظر گرفته‌اید و در زمان اجرا هم فعالیت‌ها در محدوده‌ مجاز کیفی و کمّی مطابق برنامه‌ پروژه انجام می‌شوند.

برای این منظور به نکات زیر توجه کنید:

اگر تخمین حجم کاری پروژه‌ همزمان پیاده‌سازی نرم‌افزار بانکداری متمرکز شما چیزی کم‌تر از موارد توضیح داده شده در بالاست، بهتر است نگران باشید چون پروژه‌ شما به‌شدت در معرض ریسک‌های اجرایی است. به ‌همین دلیل، اگر کسی به شما گفت که حداقل بخشی از این موارد، توسط نیروها و منابع داخلی بانک انجام می‌شود که کاملا قابل مدیریت هستند تا تأخیری در کار اتفاق نیفتد، هزینه‌ اضافی هم برای پروژه در بر نداشته باشند و در نتیجه جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، بهتر است تنها به او لبخند بزنید. هر مدیر با تجربه‌ای می‌داند تمام فعالیت‌ها لازم است بدون توجه به هزینه‌داشتن یا نداشتن آنها برای پروژه، به‌خوبی برنامه‌ریزی و مدیریت شوند.

۴- نظارت بر پیشرفت پروژه: اطمینان حاصل کنید که تیم مدیریت پروژه شما مفهوم «پیشرفت پروژه» را به‌درستی درک کرده‌اند. اینکه چه دستاوردهایی در یک دوره‌ زمانی مشخص مثلا هفته یا ماه حاصل شده‌اند. ارزیابی پیشرفت می‌تواند با ابزارهایی نظیر تحلیل «دستاوردها/ منابع ‌خرج‌شده»، «نمودارهای گرافیکی خرج‌کرد منابع» و «ارزیابی میزان تحقق تحویل‌دادنی‌ها» انجام شود. بدون مستندسازی آنچه باید در یک دوره‌ زمانی حاصل شود تا هدف‌های مورد نظر به ‌دست آیند و همچنین بدون مستندسازی آنچه در آن دوره‌ زمانی واقعا به‌دست‌آمده، پروژه‌ شما قطعا در معرض ریسک شکست خواهد بود.

اگر کسی به شما گفت «همه چیز مرتب است» و هیچ مدرکی برای اثبات درستی این جمله به شما ارائه نداد، من فکر می‌کنم بهترین زمان برای نگرانی فرا رسیده است! می‌توان به ریسک‌های دیگری هم برای پروژه‌های همزمان پیاده‌سازی نرم‌افزار بانکداری متمرکز اشاره کرد؛ اما موارد توضیح‌ داده‌شده در این مقاله مهم‌ترین موارد هستند. در هر حال توصیه‌ جدی نهایی این است که تمرکز روی تعریف درست «دامنه»، «زمان‌بندی»، «حجم کار» و سپس نظارت بر پیشرفت پروژه بهترین ابزارهایی هستند که می‌تواند دیدگاه درستی را در مورد وضعیت مناسب یا نامناسب پروژه‌ شما در اختیارتان بگذارند.

منبع: on-point.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *